Un an de pandemie: românii economisesc mai mult
Debutul pandemiei i-a determinat pe români să devină mai cumpătați în cheltuielile pe care le fac, conform celei de-a doua ediții a studiului „Provocările financiare ale românilor”, realizat la inițiativa Raiffeisen Bank*.
Jumătate dintre români a declarat că a chibzuit mai mult înainte să facă o achiziție care nu era neapărat necesară. În același timp, 4 din 10 români au început să-și planifice bugetul lunar, notându-și cheltuielile lunare într-un caiet sau în aplicațiile specializate.
Numărul persoanelor care reușesc să economisească de la o lună la alta a crescut de la 16% la 24%, comparativ cu anul 2020. Românii aleg să pună bani deoparte cu un scop anume, fie pentru „zile negre”, fie pentru achiziția unui imobil sau pentru renovarea casei. Doar 1 din 10 români alege să-și investească banii într-o pensie privată.
Procentul din populație care reușește să acopere strictul necesar traiului se menține însă relativ similar (aproape jumătate din populație). Pe de altă parte, un număr semnificativ dintre români pare să își fi îmbunătățit situația financiară, procentul din populație care nu face față cheltuielilor zilnice scăzând de la 35% la 24%.
De asemenea, s-a dublat numărul persoanelor care se tem de pierderea locului de muncă (de la 11% la începutul anului 2020, la 28% în 2021). Aceasta din urmă este menționată în topul situațiilor care pun în dificultate bugetul personal al românilor, alături de cheltuielile neprevăzute, medicale sau nu, depășirea bugetului lunar sau cumpărăturile din impuls.
Pentru a trece mai bine peste perioada de incertitudine economică provocată de pandemie, jumătate dintre români au declarat că au avut o abordare precaută față de cheltuielile care nu erau necesare, în timp ce 1 din 3 români a ales să își planifice bugetul lunar. 1 din 5 români a depășit provocările financiare ale anului trecut economisind mai mult și 9% au decis să se înscrie la cursuri de educație financiară.
*Studiul despre provocările și obiceiurile financiare ale familiilor din România a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021, și conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă), cât și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban care utilizează internetul). Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1000 de persoane, bărbați și femei cu vârsta între 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național.