Începe Luna Sănătății Financiare
• Tinerii din Generația Z (tineri de până în 30 de ani) economisesc sume destul de mici de bani
• În schimb, persoanele între 31-40 de ani își planifică lunar o sumă pentru fiecare categorie de cheltuieli și economisesc partea care rămâne
• Raiffeisen Bank lansează cea de-a treia ediție a Lunii Sănătății Financiare și îi provoacă pe tineri să învețe pentru BAC-ul Financiar.
Ultimul an și jumătate i-a făcut atenți pe români nu doar la modul în care câștigă, dar și cum cheltuie. Potrivit studiului „Provocările financiare ale românilor”*, realizat de Reveal Marketing Research pentru Raiffeisen Bank, la sfârșitul anului 2020, până în pandemie, tinerii cheltuiau mai mult și mai ușor pe lucrurile neesențiale, precum haine, accesorii sau gadget-uri. Astăzi, aceștia aleg să chibzuiască mai atent înainte să facă o achiziție nouă.
Diferențe de comportament s-au constatat și în cazul persoanelor cu vârsta între 31-44 de ani, care dacă în anii trecuți aveau un stil de cheltuieli axat pe planuri pe termen scurt și mediu, pandemia i-a determinat să economisească și să-și facă planuri pe termen mai lung.
Pe de altă parte, românii de peste 45 de ani nu și-au schimbat foarte mult comportamentul financiar post-pandemie. Economisesc în continuare, dar sunt mai atenți la starea de bine și la oportunitățile de dezvoltare personală.
Bugetare indiferent de vârstă
Cei din Generația Z, tinerii de până la 30 de ani, își împart arareori venitul în categorii de cheltuieli (necesități, plăceri etc.), iar singurul lor obiectiv financiar este să se încadreze în bani până la următorul salariu.
Millenialii, cu vârsta între 30-45 de ani, își planifică lunar o sumă pentru fiecare categorie de cheltuieli și economisesc partea care rămâne. Pentru a-și ține în frâu cheltuielile, de obicei își fac o listă de cumpărături.
În același timp, persoanele de peste 45 de ani sunt mai pragmatice. Acestea alocă o sumă exactă pentru diferite tipuri de cheltuieli și nu se abat cu mult de la plan, notându-și veniturile și cheltuielile într-un caiet sau un document special destinat. Compară prețurile atunci când vor să facă achiziții mai costisitoare și preferă să-și țină economiile la bancă, pentru siguranță.
Luna Sănătății Financiare, ediția III
Raiffeisen Bank desfășoară „Luna Sănătății Financiare” și pune la dispoziția tinerilor BAC-ul Financiar, un instrument de „testare” menit să-i ajute pe tineri sa afle dacă sunt „frugali” sau „gurmanzi” în relația cu banii.
În următoarele săptămâni, cei care vor intra pe conturile de TikTok ale lui Alex Cozma, Adina Marina, Alex Trif sau Leoo Dumitru vor afla cum să-și țină sub control cheltuielile, cum să bugeteze sau să economisească la cumpărături. De asemenea, pe platforma www.moneybistro.ro pot găsi articole și infografii video, menite să le spună „cum se degustă banii”.
*Studiul despre provocările și obiceiurile financiare ale familiilor din România a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021, și conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă), cât și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban care utilizează internetul). Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1000 de persoane, bărbați și femei cu vârsta între 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național.