Money Chat site 1000x600 E8

Cum faci antreprenoriat în era digital banking

Ne poți asculta și aici

Azi, antreprenorii stau la baza lumii moderne, iar economia globală și modificările economice sunt puternic influențate de aceștia. O privire rapidă în jurul nostru ne arată că numărul oamenilor care își doresc să pornească pe drumul antreprenoriatului crește în fiecare an, iar în timpul pandemiei și după, afacerile noi s-au născut ca ciupercile după ploaie. Băncile, la rândul lor, au văzut de mulți ani acest trend ascendent al antreprenoriatului, iar de la an la an vin cu oferte noi, programe și servicii care pot ajuta viitorii antreprenori să înceapă călătoria în lumea afacerilor mai ușor.  

În acest nou episod Money Chat Podcast, vorbim cu Raluca Nicolescu, Director IMM la Raiffeisen Bank. Sunt curioasă să aflu perspectiva Ralucăi asupra antreprenoriatului în România și cum se face business mai rapid și ușor în era smart banking.  

Cum arată antreprenoriatul românesc după perioada de pandemie și războiul din Ucraina? Ce crezi că s-a schimbat? 

Eu văd mai multe firme care se deschid. Din punct de vedere al numărului de firme care se deschid, nu am văzut niciun impact de scădere. Din contra. Tendința de creștere se menține în continuare, dar e un mediu mai dificil. E clar că incertitudinea de după pandemie care a continuat cu războiul, a devenit permanentă. Vedem în schimb un număr mare de firme care se închid sau care intră în insolvență. De rezistat, rezistă cei care au spiritul acesta de adaptare, de agilitate, de reziliență la tot ce se întâmplă în societate. Noi am văzut multe afaceri care și-au schimbat cursul pe parcursul ultimilor 2 ani și astfel au crescut mult mai accelerat decât prevedeau pentru că au câștigat piețe noi, pentru că oamenii și-au schimbat modul de cumpărare și de consum.  

La ce ar trebui să fie atenți antreprenorii în perioada de criză economică? 

La costuri, dar înainte de asta aș începe cu echipa. Pentru că cel mai important pentru o afacere, dincolo de idee și de valoarea adăugată pe care o aduce față de alte soluții, este vorba despre cum o faci și cu cine o faci. Iar menținerea talentelor este un aspect comunicat de foarte multe business-uri. Apoi vorbim despre accesul la capital, la finanțare. Dar întorcându-mă la întrebarea ta, antreprenorii ar trebui să fie atenți în primul rând la echipă, costuri, administrare eficientă și să facă parte dintr-o comunitate astfel încât să își poată asigura și desfacerea, resursele necesare, dar și informația.  

Cum reușește un antreprenor să asigure o dezvoltare durabilă a afacerii în comunitatea în care activează? 

Ai spus-o chiar tu: prin comunitate. Pentru că de acolo îți iei informații despre ce să faci, cum să-ți creezi un business sustenabil, cum să faci cu energia, cum să faci cu lanțul de aprovizionare, ce alți furnizori să-ți găsești. Un studiu recent făcut pe antreprenori, spune că peste 90% din antreprenori vor să facă un business sustenabil, iar peste 70% au început deja pe acest drum. Pe de altă parte, un sfert dintre ei au spus că principala provocare care îi împiedică să facă un business sustenabil este accesul la informație și de aceea am zis că extrem de importantă este comunitatea care îți poate da aceste informații.  

Cum a evoluat relația dintre antreprenori și bănci și ce face Raiffeisen să-i ajute în a-și administra financiar mai bine afacerea? 

Eu cred că s-au schimbat multe în ultimii ani și asta datorită în principal tehnologiei. Este foarte adevărat că tot ce s-a întâmplat în perioada de pandemie a accelerat mult digitalizarea și în bănci. Băncile au altfel de aplicații, modalitatea prin care clienții pot să le acceseze este diferită. Apoi în zona IMM-urilor e vorba de creditare. Vorbim despre planuri guvernamentale care au avut ca scop susținerea IMM-urilor și care au reușit să ajute economia să meargă mai departe. Nu în ultimul rând, și din punct de vedere uman relația dintre clienți și bancă s-a schimbat și a devenit mai la distanță. Iar Raiffeisen a mers pe toate aceste drumuri: pe digitalizare, pe acces la distanță, dar și din sucursală, deci un acces mixt al clientului la bancă, creditare și tot felul de soluții care să răspundă nevoilor clientului.  

Cum arată din perspectiva unui banker cu experiență un antreprenor de succes în România? 

În primul rând, e un antreprenor cu pasiune, un om care are un vis pentru care simte pasiune și se simte foarte legat de acel business și de acea idee. Și foarte determinat să-l vadă în realitate. Este un antreprenor serios, organizat, care are o echipă și știe cum vrea să vândă și cui vrea să vândă pentru că ceea ce vinde el aduce valoare, nu doar clientului lui, ci și societății. Are un impact în mediu pozitiv. 

Ai vreun sfat pentru cei aflați la început de drum? 

Să știe bine ce vor să facă și de ce, să se organizeze, să se intereseze, să rămână curioși și să învețe, să își facă un plan pe care să poată să-l vândă celor cu care va intra în contact și să creadă în afacerea lui. 

SMART MONEY TIPS 

Înainte să începi un business, validează-ți ideea. Asigură-te că răspunde unei probleme reale pentru un segment clar de clienți. Participă la programe și incubatoare pentru start-up-uri. Vei lucra alături de specialiști în business care îți vor îndruma primii pași în lumea afacerilor și vei obține know-how-ul care este așa de important la început de drum!  

Pentru siguranța ta și a afacerii tale, dar și pentru a economisi extrem de mult timp, apelează la internet banking. În ultimii ani, digital banking-ul a cunoscut o evoluție extrem de rapidă, iar pentru antreprenori cu afaceri aflate în diverse stadii de dezvoltare, poate fi un instrument extrem de valoros.  

Dacă ești la început de drum în business, înarmează-te cu multă răbdare și nu-ți fie frică de eșec. Pe cât de multe obstacole vei întâlni, pe atât de multe satisfacții și bucurii vei avea. Trebuie însă să ai răbdare, pentru că antreprenoriatul este un drum presărat cu multe necunoscute care mai de care mai provocatoare.