Untitled

Colaborarea dintre fintech și bănci – un beneficiu pentru clienți

Ne poți asculta și aici

Evoluția tehnologică din ultimii ani a avut un impact puternic asupra tuturor sectoarelor economice, aducând o mulțime de avantaje utilizatorilor. În prezent, atât companiile fintech, cât și insitituțiile bancare tradiționale operează pe aceeași piață, având în vedere aceiași utilizatori, scopul final fiind acela de a atrage cât mai mulți dintre ei.  

Astăzi, la Money Chat Podcast, vorbim mai multe despre colaborarea dintre fintech-uri și bănci și cum lucrează acestea în beneficiul clientului final. Cum răspund băncile la evoluția și adaptabilitatea extrem de rapidă a fintech-urilor, cum schimbă continuu tehnologia sectorul bancar financiar și cum arată viitorul Open Banking? Invitata mea din acest episod este Andreea Porojan, Partnerships Manager la Raiffeisen Bank care ne va ajuta să găsim răspunsuri la aceste întrebări. 

În ce mod colaborează fintech-urile și băncile pentru dezvoltarea de produse? 

La Raiffeisen ne-am dorit să arătăm că primul lucru pe care ni-l dorim în relația cu fintech-urile este parteneriatul pentru că asta aduce beneficiul clientului final. Practic, noi am creat la nivelul grupului un program, care se numește Elevator Bank. Este un program suport pentru fintech-uri. În România, primul program a început în 2018, am lansat o competiție axată pe soluții pentru companii din categoria fintech, unde am avut peste 20 de startup-uri înscrise. Noi nu doar punem fintech-urile în competiții și colaborăm cu ele, ci și investim în ele, le asigurăm banii necesari pentru ca ei să poată crește. 

Care sunt pașii pe care îi face Raiffeisen pentru a ține pasul cu evoluția tehnologică rapidă a fintech-urilor? 

În primul rând ne uităm la client pentru că el ne spune prima dată ce are nevoie. Stăm de vorbă cu clientul în permanență, am creat diverse căi de comunicare și programe prin care avem clienții aproape  în permanență și nu lansăm un produs digital înainte de a-l testa, atât cu un segment de clienți noi, cât și clienți vechi, astfel încât să avem o viziune completă a beneficiilor pe care le va avea lansarea produsului respectiv.  

Ce ar trebui să avem în vedere atunci când vrem să deschidem un cont bancar sau fintech? 

Trebuie să ne gândim în primul rând ce ne dorim de la o bancă sau de la un fintech pentru că aici se despart căile. Dacă ne dorim mai multă experiență digitală atunci alegem fintech, dacă ne dorim experiență fizică alegem o bancă tradițională. Este bine să ai și un cont bancar și unul de fintech pentru că o altă diferență majoră pe care o oferă banca față de un fintech este siguranța banilor. Băncile sunt supuse unor reglementări pe care fintech-urile nu trebuie să le respecte în totalitate. Tocmai de aceea, mare majoritate a oamenilor tranzacționează prin conturile unui fintech sume foarte mici și de cele mai multe ori nu țin banii acolo în depozite sau conturi de economii, ci la o bancă.  

Cum reușește o bancă să rămână atractivă pentru client în era fintech? 

Întrebând mereu clientul ce nevoi are. Suntem atenți la ce lansăm atât pentru clienții noi care nu au fost alături de noi, cât și  pentru clienții care există deja în portofoliu. Ne uităm mereu la profilul lor tranzacțional și evaluăm ce fac ei în mod tradițional cu noi astfel încât să le creăm pachete, mai multe beneficii, reduceri de comisioane. Din punct de vedere digital căutăm mereu moduri prin care să le facem viața mai ușoară în aplicația Smart Banking sau Smart Market. Lansăm produse inovatoare de loializare a clienților noștri și le oferim și beneficii non bancare. 

SMART MONEY TIPS 

Fii smart atunci când vine vorba de gestionarea banilor tăi. Asta înseamnă că atunci când alegi să te folosești de serviciile unei companii fintech, e nevoie să faci un research amănunțit. Ai în vedere faptul că majoritatea companiilor de acest fel sunt la început drum, au resurse limitate și orice soluție care le salvează bani este extrem de importantă pentru ele.  

Atunci când alegi să te folosești de serviciile unui fintech, ține cont de două lucruri de importante. În primul rând relația cu clienții. Răspunde compania în timp util solicitărilor tale? Există un număr de contact la care poți suna în caz de urgență? Informează-te cu privire la aceste aspecte și asigură-te că în caz de nevoie, vei avea la cine să apelezi. Securitate și protecția datelor. Companiile fintech au acces la unele dintre cele mai importante date ale tale. Asigură-te că îți oferă protecție și siguranță pentru acestea.  

Companiile fintech și insitituțiile bancare au, în marea lor majoritate, obiective diferite. Dacă băncile se adresează unui public cât mai general, fintech-urile caută să se adreseze unor nișe. Așadar, ambele îți pot fi de folos, în funcție de nevoile pe care le ai. Tot ce trebuie să faci este să te informezi cu privire la beneficiile pe care le oferă fiecare dintre ele și să te folosești de serviciile lor în funcție de nevoi.