Cheltuieli sănătoase2019-06-24T11:49:58+02:00

Project Description

Cheltuieli sănătoase

Un obicei sănătos este ca în ziua de salariu să te plătești pe tine primul.

Timp de 3 săptămâni, am învățat împreună să identificăm ce cheltuieli lunare avem, cum să le împărțim pe categorii, cum să degustăm bugetul pentru a ține cont de obiectivele propuse și pentru a nu avea indigestie și la ce ingrediente să renunțăm pentru a putea economisi mai ușor. 

Alte articole

Sfat: Spune-le și altor 3 persoane despre planurile tale financiare sau obiceiurile pe care le-ai preluat în ultimele săptămâni 

Plătește-te pe tine.

Când e vorba de cheltuieli, este important să ne punem pe noi înaintea facturilor sau cheltuielilor de fiecare zi. De aceea, în ziua de salariu, plătește-te pe tine primul. Astfel, vei deveni în mod oficial o persoană care economisește. 

Regula de 48 de ore.

Cheltuielile fac parte din viața noastră, nu le putem evita. Pentru a cheltui conștient însă, propune-ți ca pentru achizițiile mai mari de 100 de lei să-ți dai un timp de gândire de 48 de ore. Uneori, după două zile nici nu mai merită efortul să mergi după acel obiect. Poți seta suma la 200 de lei sau chiar 50 de lei. Această regulă este deseori utilizată de cupluri atunci când planifică să facă achiziții pentru casă. 

Automatizează. 

Setează-ți serviciul de direct debit, pentru a-ți achita facturile automat. Poți alege și automatizarea transferurilor în conturile de economii. Când banii ajung acolo unde trebuie înainte de a-i vedea în cont, ai mai puține șanse să-i cheltui. Deschide un cont separat de economii, pentru a-l putea accesa mai greu decât contul curent. 

5 lei pe săptămână.

Am tot zis, economiile mari încep cu bancnote mici. Dacă simți că trăiești de la salariu la altul, iar experimentul din ultimele săptămâni ți se pare dificil de replicat în următoarea perioadă, fă economii mici. Transferă în fiecare săptămână în contul de economii câte 5 lei. Mai puțin decât cafelele săptămânale. Vei fi surprins să observi că nu-țlipsește deloc această sumă mică. În acest caz, dublează suma după câteva săptămâni și continuă să faci până când simți lipsa banilor din portofel. 

Investiții sănătoase.

Când la final de lună rămâi cu bani în plus, poți profita de ei pentru a-i înmulți. O variantă ar fi să investești în diverse instrumente cu venit fix – depozite, obligațiuni, titluri de stat. Sau aderă la un fond de pensie facultativă, să te bucuri ulterior de timpul petrecut alături de nepoți. Această investiție presupune o contribuție lunară modică într-un fond care va investi banii în vederea fructificării lor până la vârsta de pensionare. Întreabă banca ta ce opțiuni îți poate oferi și analizează cele mai potrivite soluții de investiții pentru tine. 

Cheful banilor.

În fiecare săptămână sau bilunar, alocă-ți timp pentru a trece prin raportul de tranzacții și analizează-ți cheltuielile periodice. Invită pe cineva apropiat – partenerul sau cel mai bun prieten. Este important ca oamenii din viața noastră să nu ne cunoască doar bucuriile sau problemele de sănătate, ci și scopurile noastre financiare. În acest mod, își pot ajusta și ei așteptările sau planurile de cheltuieli. 

La „petrecerea banilor” este important să: 

  • Verifici venitul și cheltuielile din ultima perioadă 
  • Verifici progresul către scopul propus și să reevaluezi unde e cazul 
  • Simplifici conturile și serviciile de care beneficiezi 
  • Negociezi taxe sau să anulezi plăți sau abonamente 
  • Automatizezi plăți  

50 de bucurii frugale 

  1. Citește o carte bună 
  2. Savurează o cafea făcută de tine acasă 
  3. Descoperă un nou cartier 
  4. Oprește-te să miroși lalele sau liliacul 
  5. Găsește și participă la un eveniment gratuit 
  6. Ascultă un podcast 
  7. Vizitează un muzeu 
  8. Fă exerciții în parc 
  9. Practică yoga acasă 
  10. Sună pe cineva cu care n-ai vorbit demult 
  11. Învață un lucru nou 
  12. Fă voluntariat 
  13. Plantează câteva plante  
  14. Vizitează-ți rudele sau un prieten 
  15. Fă o plimbare cu bicicleta în parc 
  16. Gătește ceva delicios 
  17. Fă-ți curat în hainele de primăvară/vară 
  18. Organizează acasă o seară de filme sau una de jocuri 
  19. Scrie o scrisoare 
  20. Răsfoiește cărțile într-o librărie sau bibliotecă 
  21. Uită-te la un film, un serial sau un documentar 
  22. Dormi 
  23. Admiră apusul sau răsăritul 
  24. Dansează 
  25. Încearcă o nouă rețetă 
  26. Începe un blog 
  27. Fă ordine în computerul tău 
  28. Cântă 
  29. Îmbrățișează pe cineva drag 
  30. Fă-ți un playlist cu piesele preferate 
  31. Fă ordine în propria bibliotecă 
  32. Uită-te prin pozele vechi 
  33. Spune-i cuiva că ți-e dor 
  34. Donează 5 lei 
  35. Fă o listă cu 5 țări/orașe pe care vrei să le vizitezi 
  36. Odihnește-te 
  37. Plimbă-te 
  38. Fă o faptă bună 
  39. Fă cuiva un compliment 
  40. Reorganizează o cameră sau un dulap 
  41. Finalizează un puzzle 
  42. Fă babysitting 
  43. Fă poze sau învață ceva nou despre arta fotografiei 
  44. Pictează sau colorează 
  45. Scrie 
  46. Organizează-ți dosarul cu documente – certificat de naștere, de căsătorie, copia cărții de identitate și a pașaportului, diploma de studii, contractul de muncă, contractele cu banca ș.a. 
  47. Ascultă un TED talk sau două 
  48. Scrie un email unui fost coleg de muncă 
  49. Discută cu partenerul tău despre planurile de viitor 
  50. Schimbă-ți parolele la email sau la alte conturi sociale etc.