Sustenabilitatea pentru afacerile mici – pași mici cu rezultate importante
Raluca Nicolescu, Director IMM Raiffeisen Bank România
Ce sectoare sunt mai active din punct de vedere al sustenabilității în România?
Observăm, cel puțin în ultimii doi – trei ani, o accelerare în zona companiilor care investesc pentru a se transforma și a deveni sustenabile. Unele sectoare înțeleg mai ușor conceptul de sustenabilitate: industria de ambalaje, agricultura, care poate trece mai ușor spre agricultura organică, precum și industria de construcții. Am văzut și un interes foarte mare de a face investiții în echipamente eficiente energetic. Multe companii au trecut la energie regenerabilă sau caută să se transforme din punct de vedere energetic. Există și antreprenori din generația mai tânără care încearcă să își eficientizeze business-ul și să îl ducă pe zona de sustenabilitate folosind anumite platforme, prin trainingul angajaților, prin modalitatea în care utilizează resursele sau înlocuirea resurselor, a materialelor.
Ce înseamnă pentru o afacere să fie sustenabilă?
Să fii sustenabil înseamnă în primul rând să nu faci rău, de exemplu, să nu faci rău mediului. Să te gândești la impactul pozitiv pe care îl poți avea pentru economie, pentru societate, pentru angajați. De fapt, sustenabilitatea are trei piloni:
- Pilonul de mediu – clima, poluarea și energia electrică;
- Pilonul social – angajați, societate și comunitate și
- Pilonul de guvernanță – modul în care îți conduci afacerea, cum este ea în relație cu ceilalți sau cât este de echilibrată.
Aflăm că sustenabilitatea nu înseamnă doar protejarea mediului, ci și asigurarea prosperității pe termen lung pentru afacere dar și pentru comunitate și oamenii din jurul nostru.
Cu siguranță are un impact direct asupra tuturor acestor lucruri, impact care poate fi și măsurat.
Sustenabilitatea nu e un trend, ci un stil de viață
De ce este important ca afacerile mici și mijlocii să adopte practici durabile?
Beneficiile sunt multiple. În primul rând, afacerea devine mai puțin riscantă din punct de vedere operațional, din punct de vedere al asigurării resurselor – energie, materii prime și materiale. În al doilea rând, devine mai atractivă pentru angajați – brandul de angajator este mai puternic, ai un avantaj competitiv în fața clienților și a furnizorilor. Apoi, există și avantaje financiare – fiind responsabil cu administrarea capitalului natural, evident se fac și economii.
Nu în ultimul rând, companiile care au un plan clar de sustenabilitate vor avea și un avantaj în ceea ce privește finanțările și costul cu asigurările.
Așadar, există avantaje dacă ai o afacere sustenabilă?
Da, pentru că, în principiu, toate instituțiile financiare scad prețul pentru creditare, asigurare și leasing atunci când intră în relație cu o afacere cu un risc mai mic.
Regula se aplică tuturor clienților unei bănci care au un plan dovedit și o strategie clară de sustenabilitate și fac investiții în zona aceasta.
Există instrumente sau resurse disponibile pentru IMM-uri care își doresc să înceapă sau să îmbunătățească aspectul sustenabilității în afacerea lor?
Există programe și acceleratoare la care companiile pot participa, găsind finanțe, dar și consultanță – mentorat, coaching. Raiffeisen Bank are produse specifice dedicate acestui drum. Avem o platformă de sustenabilitate unde companiile își pot găsi parteneri care să îi ajute pe tot lanțul, de la identificarea nevoii sau dimensionarea acesteia până la finanțare pentru a trece la energia regenerabilă, la panouri solare. Există un program la nivel național – IMM Invest, prin care multe dintre proiectele de investiții au mers pe zona de industrie regenerabilă și există și alte instituții financiare care, de asemenea, promovează sustenabilitatea. Întreg sistemul financiar este o parte importantă din tot acest proces de transformare.
Cum pot antreprenorii sau afacerile mici, care nu au experiență și know-how-ul marilor producători, să acceseze programe și să se dezvolte în direcția sustenabilității?
Partenerul bancar te poate ajuta fie cu accesarea sau identificarea celui mai potrivit produs, fie cu identificarea unui partener, care, de exemplu, să-ți pună în funcțiune panourile solare. Pentru companiile mai mici, există programe și acceleratoare unde pot găsi informațiile care le lipsesc.
Exemple de afaceri mici care au reușit să încorporeze cu succes practici de sustenabilitate
- Ateliere de mobilă sau de modă care folosesc materii prime sustenabile sau folosesc ambalaje sustenabile pentru produsele lor
- Mici ferme care au trecut la agricultura organică sau practici sustenabile.
- Magazine alimentare locale care au scurtat lanțul de aprovizionare și comercializează fructe și legume produse local pe care le ambalează apoi în mod sustenabil.
Cum pot antreprenorii să obțină sprijin financiar pentru a investi în inițiative sustenabile?
În oferta băncilor există astfel de produse. De asemenea, partenerul bancar joacă un rol important în accesarea fondurilor europene, în calitate de co-finanțator, dar poate oferi și consultanță.
Rolul consumatorului în susținerea afacerilor sustenabile
Consumatorul este cel care dă tendința în ceea ce privește piața și produsele pe care aceasta le oferă. Prin feedback, generează ceea ce companiile trebuie să producă. Un studiu Nielsen spune că aproape 70% dintre consumatori ar prefera să cumpere un produs care îndeplinește criteriile de sustenabilitate, chiar dacă este mai scump.
Fii atent la noile reglementări care vor intra în vigoare!
Din 2024, companiile mici și mijlocii vor trebui să publice informații despre ce emisii au în procesul de producție, ce energie utilizează, amprenta de carbon, vârsta angajaților, dacă sunt tratați în mod echitabil și modul în care își conduc afacerea și cum se poziționează în comunitate.
Tranziția spre o afacere sustenabilă, în 5 pași:
- Definește un plan și îndrăznește să-l pui în practică
- Începe cu lucrurile mici asupra cărora ai control, precum managementul deșeurilor, tipul de energie electrică consumată, ambalajele și materiile prime folosite
- Economisește resursele naturale
- Folosește instrumente de măsurare a amprentei de carbon
- Calculează-ți scorul de sustenabilitate
Scorul de sustenabilitate = o matrice care ia în considerare factori, precum emisiile de carbon, capitalul uman, guvernanța businessului. Acesta plasează compania în zona verde, portocalie sau roșie și arată cât de multe are de făcut pentru a ajunge sustenabilă.
Resurse utile
- Platforma de sustenabilitate Raiffeisen: Poți reduce cu ușurință costurile la energie pentru firma ta (raiffeisen.ro)
- Creditul bio pentru fermieri: Creditul BIO IMM pentru fermieri (raiffeisen.ro)
- Fonduri europene: Fonduri europene nerambursabile (raiffeisen.ro)
- Fonduri europene în agricultură: Fonduri europene nerambursabile in agricultura (raiffeisen.ro)
- Pactul Verde European: Pactul verde european – Consilium (europa.eu)