Ce este Open Banking si cum îți afectează relația cu banii
În această perioadă simțim mai mult decât oricând cum singura constantă a existenței noastre rămâne schimbarea. Simțim cu toții cum timpul trece văzând cu ochii, cum ne propunem să facem mai multe, dar lucrurile se schimbă atât de repede și parcă nu mai apucăm să facem tot ce ne-am dorit.
Factorii principali care duc la o schimbare permanentă sunt, pe de o parte, multitudinea și varietatea datelor, a informațiilor care ne înconjoară și, in al doilea rând, tehnologia. Avem smartphone-uri, tablete, laptopuri care ne permit accesul rapid la aproape orice informație și, în același timp, generează noi și noi informații despre acțiunile pe care le facem în mediul online și nu numai.
În acest nou context, fiecare dintre noi avem nevoie să accesăm, să filtrăm informațiile necesare cu un anumit scop în minte și să luăm rapid decizii. Astfel că soluțiile și serviciile care ne pot ușura viața și deciziile sunt de mare ajutor. Așa a aparut și noul concept de “Open Banking”.
Ce este Open Banking?
Open Banking reprezintă extinderea sau prelungirea produselor și serviciilor bancare tradiționale, acolo unde se află clientul și atunci când acesta are nevoie de ele. Poate oferi o înțelegere mai detaliată a conturilor și te poate ajuta să găsești noi modalități de a profita la maximum de proprii bani.
Astfel, prima nevoie a unui client poate fi să își vadă conturile deținute la mai multe bănci într-un singur loc, într-o singură aplicație și să aibă libertatea de a-și alege singur aplicația care îi oferă cea mai bună experiență. Gruparea într-un singur loc a tuturor datelor despre conturile deținute oferă o imagine unitară asupra bugetului personal, a cheltuielilor pe care le avem și ne poate ajuta să ne administrăm mai bine finanțele personale.
Pasul următor este ca aceste aplicații să pună la dispoziția utilizatorilor soluții reale de îmbunătățire a modului de administrare a finanțelor proprii. Ne vom putea stabili obiective, vom primi sfaturi și notificări pentru a ști în orice moment cât de aproape sau cât de departe suntem de îndeplinirea acestora. De asemenea, vom putea accesa oferte personalizate, contextuale, ținând cont de nevoile și informațiile specifice fiecăruia dintre noi în parte.
Ideea din spatele acestor schimbări este de a atrage mai multă concurență și inovație asupra serviciilor financiare, ceea ce va conduce, în schimb, la o varietate mai mare și mai calitativă de produse pentru a ne ajuta să ne gestionăm banii.
Ce schimbări aduce “Open banking”?
Îți poți vedea toate veniturile și cheltuielile într-o singură aplicație, asta e destul de clar. Dar, pe lângă această funcție, îți poți fixa obiective financiare, cum ar fi cel de a economisi în 6 luni o sumă pentru o vacanță, de exemplu. Prin Open Banking vei fi susținut în atingerea obiectivului cu un plan de economisire pentru fiecare lună, sfaturi, mesaje și notificări privind ziua în care banii trebuie puși deoparte. În momentul îndeplinirii obiectivului, poți primi chiar în aplicatie o ofertă personalizată de la o agenție de turism parteneră, de la care îți pot alege vacanța. Atât de simplu pentru o experiență bancară fără cusur.
Toate băncile din România trebuie să îți pună la dispoziție opțiunea de a alege dacă îți oferi acordul pentru a accesa datele tale financiare și de comportament, precum obiceiurile tale de cheltuieli, plățile curente sau companiile pe care preferi să le utilizezi. Practic, detalii despre banca ta, cardul de credit sau extrasele de economii vor putea fi împărtășite cu furnizorii autorizați ce oferă aplicații de bugetare sau alte bănci, asta doar atâta timp cât ți-ai exprimat acordul în acest sens.
De reținut!
Este important să știm și să înțelegem că datele care circulă între bănci sau între bănci și diferite entități non-bancare sunt ale noastre și că noi suntem cei care trebuie să deținem controlul deplin asupra acestor date și a modului în care sunt folosite. Noi decidem cui anume permitem să aibă acces la datele noastre, la ce date oferim acces, pe ce perioadă și în ce scop vor fi folosite. Nicio informație despre noi nu trebuie să circule fară un acord, un consimțământ din partea noastră si o cunoaștere amănunțită a modului în care acea informație este sau va fi folosită.
În prezent, legislația are o contribuție importantă la stabilirea regulilor clare prin care o informație poate fi obținută precum și la implementarea unor măsuri de securitate prin care să se asigure siguranța folosirii datelor și circulația lor între diferite entități din piață. Este bine să știi că nu trebuie să îți share-uiești datele, decât dacă vrei asta. Fiecare furnizor de servicii bancare va fi nevoit să îți ceară acordul, iar tu vei decide dacă este o soluție potrivită pentru tine și nevoile tale.
Este sau nu pentru mine Open Banking?
În Romania, open banking-ul este la început. Recent au fost construite soluțiile tehnice de comunicare între bănci și diferite entități și există numeroase și variate idei de servicii inovatoare ce pot fi oferite, pornind de la aceste soluții.
În principal, primul pas este acela de a decide dacă ești de acord să îți pui datele la dispoziția unor terți, cu scopul de a avea mai mult control asupra finanțelor tale și de a avea o experiență financiară îmbunătățită, per total.
Partea bună e că acest aspect depinde complet de tine, este decizia ta dacă optezi sau nu pentru acest serviciu. Open Banking are potențialul de a revoluționa modul în care îți gestionezi banii. Analizează-ți propria situație financiară, vezi ce beneficii îți poate aduce acest serviciu și ia o decizie informată și în acord cu nevoile tale.